Anasayfa » Çocuk Eğitimi, Çocuk Gelişimi, Çocuk Psikolojisi

Çocuğum Çok İnatçı: İnatçı Çocuğa Nasıl Davranılmalı

Anne ve babaların içinden güçlükle çıktığı bir durumdur. Çocuğun inatlaşması illaki dediğim dedik deyip, istediğini yaptırması ebeveynleri zor durumda bırakır. Çocuklarda inatlaşma davranışı 2–4 yaş arasında daha sık görülür. Ancak genelde inatlaşma her yaş döneminde görülebilir. Çünkü çocuk bir birey olduğunun farkına varmaya başlar. Bunu da her konuda fikir ayrılığı yaparak ve söylenenlere uymamakla gösterir. Bağımsızlıklarını ortaya koymak için inatlaşma sürecine girer. Çocuk kendini yeniden keşfettiği için bu durum normaldir. Sürekli ailesiyle ve çevresindeki kişilerle fikir çatışması yaşayabilir. Öncelikle anne ve babalar çocuklarının gelişim dönemlerini iyi bilmeli ve bu dönemin özelliklerini öğrenip ona göre bir tutum sergilemelidir.


Böylece karşılaşılan sorunlarda anne ve baba nasıl davranacağını kolaylıkla bilir. Çocuklar her dönemde farklı hareketler sergiler ve birbirinden farklı kişiliklere bürünebilirler. Bu durum anne ve babayı oldukça rahatsız eder. Çocuğunun istediği bir kişilikte olması hatta kendisinin kopyası olmasını isteyen anne ve baba çocuğun bu bağımsız halini elbette istemeyecektir. Bazen çocuk neyi istediğini bile bilmeden, farklı fikirler sunup insanlarla inatlaşacaktır. Bu durum da bağımsızlığını kazanmak isteyen bir çocuğun, kendi istediğini yaptırmaktan başka bir şey değildir.

Çocuklarda İnatlaşma

Çocuk bağımsızlıkla beraber dünyayı keşfetme merakı içine düşer. Bazen ebeveynler çocuğun neyi isteyip istemediğini bile anlayamazlar. Çünkü bu dönemde çocukların fikirleri oldukça hızlı değişir. Zaten inatlaşmanın altında ilk önce bağımsız birey olma, daha sonra dünyayı keşif merakıdır. Ailelerin çocukların inatlaşma karşısında nasıl bir tutum sergileyecekleri çok önemlidir. En iyi yol çocuğun istenmeyecek bir davranış yapmak istediğinde çocuğun dikkatini dağıtmaktır. Çocuk halen vazgeçmeyip inadından aynı hareketi yapmak istiyorsa bu sefer anne ve baba çocukla konuşarak uzlaşmaya çalışmalıdır. Çocuk bu dönemde tek bir amaçla hareketlerini yapar. Amacı söylenenlerin tam tersini yapmaktadır. Hep kendi istediği yapmak, fikirlerini savunmak ve bağımsız bir birey olduğunu ispatlamaktır. Ancak birçok ebeveyn bu durumu bilemediği için çocuk ile tartışarak, çatışmaya girerler. Bu alışkanlık haline getirilirse ileri yaşlarda da çatışmalar ve tartışmalar devam eder. Sorunlar şiddetle çözülmeye çalışılır. Gereksiz yere hem çocuk hem de ebeveynler yıpranırlar. Ne olursa olsun çocuğa anlayış ve şefkat göstermeniz gerekir. Onu sevdiğinizi hissettirin. Bu onun güvenini arttırır. Çocuk bir konuda inatlaştığında tepkisini her seferinde farklı gösterir. Her zaman verdiği tepkiler ağlamak, yerlere yatarak tepinmek, bağırmak ve nefesini tutmak gösterdiği tepkilerdir. Her şeyi ben biliyim, ben yapıyım ister. Zaten her zaman da o haklıdır. Belli bir yaşa kadar çocukta inat normaldir. Ancak durumun devam etmesi bir sorunun işaretidir. Çocuk her şeye sahip olmak ister, her şeyin ona verilmesi, alınması onu mutlu eder. Özellikle kız çocukları annelerinin eşyalarını karıştırmayı, her şeyi istediği gibi kullanmayı, parfüm sıkıp süslenmeyi sever. Annesi gibi olmak ister. Topuklu ayakkabı ve makyaj malzemeleri onun için vazgeçilmezleridir. Erkek çocukları ise tıraş köpüğünü yüzüne sürer, babası gibi davranmak ister ve kravat bağlamaya çalışır. Çocuk bu dönemde kararsızlık yaşar. Bir ister, bir istemez durumundadır. Anne ve babanın yapacağı en iyi şey sabredip, bu dönemin geçmesini beklemektir.

Ancak yapılacak bazı davranışlarla çocuğun inatlaşması engellenebilir.

İnatçı Çocuğa Nasıl Davranılmalı? İnatçı çocuk nasıl eğitilir?

· Çocuğun inadına karşılık ilk olarak anne ve babanın da inatçı bir tutum göstermemesi gerekir. Çocuğa inadı yüzünden ceza verilmemeli ve baskı yapılmamalıdır.

· Daha sonra soğukkanlılığınızı ve sakinliğinizi korumaya çalışın. Öfkeli bir tavır takınmayın, yumuşak bir ses tonuyla konuşmaya çalışın.

· Onun çocuk olduğunu ve bu durumun geçici olduğunu unutmayın

· Çocuğa kararlı ve tutarlı samimi bir tavırla yaklaşın. İlk önce istediği bir şeye hayır deyip sonra evet demeyin. Kararlarınızda net olun.

· Çocuğunuz bir konuda inatlaşmaya başladığında üstüne gitmeyin, baskı yapmayın. Sakinleşmesini bekleyin. Daha sonra çocuğun ilgisini başka yöne çekmeye, başka işlerle uğraşmasını sağlayın.

· Çocuğa istediği şeyi neden yapamayacağınızı açıklayın. Çocukla konuşmak hem onu hem de sizi rahatlatacaktır.



next prev
etiketler:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
,inatçı çocuğa nasıl davranılmalı (542),5 yaş çocuğuna nasıl davranılmalı (289),4 yaş çocuğuna nasıl davranmalı (242),3 yaş çocuğuna nasıl davranmalı (179),4 yaş çocuğuna nasıl davranılmalı (152)
25 Mart 2010 61.749 okunma 39 yorum yapılmış

39 yorum yapılmış »

  • ayşegül :

    İyi günler.Benim 5 yaşında bir kızım var çok inatçı söz dinlemiyor ne söylesek tersini yapıyor.Bu durum beni çok üzüyor acaba ne yapmalıyım.

  • zeynep :

    merhaba iki buçuk yaşında kızım var çok çok inat nasıl davranacağımı şaşırmış durumdayım her yolu denıyorum ama nafile yardımcı olursanız sevınırım.

  • sevim :

    iyi günler benim ilkokul üçüncü sınıfa giden bir oğlum var çok inatçı derslerini kendi isteyerek kalkıp yapmaz ben ve babası kalkıp ödevin yaparmısın an dahada inatlaşıyor ayrıca iki yaşında bir kızımda var ama kızım oğlumun tam tersi lütfen bana oğlum için yardımcı olurmusunuz teşekür ederim

  • tülay :

    iyi günler kızım herisdediğim olsun isdiyor 5yaşında bazen sabredemeyip kızıyorum yazınızı okudum aydınlatdınız teşekkür ederim

  • sedef :

    benimde 5yaşında oglum var çok inat ve çok kıskanç 6 aylık kardeşi var kız kardeşiminde 5aylık aynı yerde oturuyoruz çok kıskanıyor çok hırçınlaştı ne yapabilirim yardım ederseniz teşekür ederim

  • selma çekiç :

    benim 4.5 yaşlarında ikiz kızlarım var.biri diyerinden o kadar anlayışlı ki.öbürüde tam tersi ne yapacağımızı bilemiyoruz.en küçük şeyden bile sorun çıkarıyor.yardımcı olursanız çok sevinirim

  • serap :

    6 yaşında kızım var ömrümü bitirdi sürekli ağlıyor hiç susmuyor şaşırdım çıldırıyorum ne yapacağım bilmiyorum

  • semra :

    benimde 4 yaşında bir oğlum var bazen çok inatlaşıyor özellikle babasıyla babası onun dikkatini dağıtmak yerıne bağırıyo ceza vermeye çalışıyor yaptığının yanlış olduğunun farkındayım ama bunu baba kabullenmıyo ceza vermezse ve bağırmazsa ilerde şımarık olacağını söylüyo ne yapacağımı şaşırdım babayla çocuk arasında kalıyorum süreklı napabılırım

  • Anonim :

    benim 2 bucuk yaşında bir oglum var çok inatcı hep istedikleri olsun istiyor ne yapacagımı şaşırdım çok zor durumdayım.

  • filiz :

    benim oglum 2 bucuk yaşında her istedigi olsun istiyor çok inatcı çok yaramaz ne yapacagımı şaşırdım yardımcı olursanız sevinirim.
    .

  • Anonim :

    yorumlar var da cevaplar nerde

  • BAHAR :

    3.5 YAŞINDA KIZIM VAR. HERŞEYİ AĞLAYARAK YAPTIRMAYA ÇALIŞIYOR.BU SIRALAR EVDEN ÇIKMAK İSTEMİYOR.KİM SENİN GELMESİNİ İSTEMİYOR.AİLEDEN OLSUN OLMASIN ERKEKLERDEN KORKUYOR.ONLARIN EVLERİNE GİTMEK İSTEMİYOR.

  • gül :

    çocuk b üyütmesi çok zormuş

  • EFE :

    BENİMDE BİR KARDEŞM VAR. HER ZAMAN BİLGSAYARLA KENDİ OYNAMAK İSTİYOR. VE BENİ DELİ EDİYAR

  • ayşegul :

    benım 20 aylık oğlum ve ozellıkle televızyon konusunda cok yaramaz cıhazı veya televızyonu kurcalayıp duruyo bunun yanlıs oldugunu nasl anlatabılırım?

  • ayşegul :

    sanırım cevap yok

  • şükran :

    meraba benim 3 yaşında bi kızım var ama iyide davransam olmuyor kötüde davransam olmuyor.ne yapmam gerekli bi kreşte çalışıorum oda bende ama kreşten atılmaya kadar geldi psikoloğa gittik ama yine olmadı.lütfen bana da yardımcı olurmusunuz…iyi günler..

  • derya :

    benim 12 yaşında bir oğlum var birde 3 buçuk yaşında oğlum var ama 12 yaşındaki çok inatçı benimle hiç anlaşamıyor bana çok karşılık veriyor ben napıcağımı şaşırdım sesini çok yükseltiyor karşılık verriyor bende dayanamıyorum bu yüzden şiddetle davranıyorum ve benim de piskolojim bozuldu bir gün evlat katili olucam diye çok korkuyorum o benim ilk göz ağrım ben oğlumu cok seviyorum ama dayanıcak gücüm kalmadı arrtık size yorumu yazarken bile ağlıyorum ben ne yapacağımı şaşırdım ne olur acil olarak cevap bekliyorum şimdiden çok teşekkürler.

  • Anonim :

    ben çocuk bakıyorum kurumda çalıştım çooook inatçı çocukla karşılaştım tek çözüm sevgi çoçuğa bir yetişkin insan gibi saygılı olun oyun oynayarak onunla iletişim kurun çocukların en çok hoşlandığı şey oyun oynamaktır aranızdaki iletişim artar çoçuk sizi dinler inatçı çoçuğun sakinleşmesini bekleyin hoşlandığı şeyleri yapın inatlaşmasının nedeni daha yaşanmışlarıyla ilgilidir kendinizi ve çevrenizi sorgulayın bakın sorunun cevabı çıkar zemini siz hazıradınız çoçuk inatçı oldu zararın neresinden dönerseniz kardır törpülerseniz oda rahat eder sizde başarılar
    saggunay@hotmaıl.com

  • şennur :

    benımde 4-5 yasında bı kızım var hep ıstedıgı olsun ıstıyor cıldırma derecesıne Geldım benı bes dakıka oturtmuyor yazıyı okudum sabır dıyor Allah bol sabır versın bana dıyorum

  • izmirden :

    çok yaramaz bir oğlum var 6 yaşında çıldırdık artık inatçı yaramaz sz dinlemez yardımcı olun

  • akgül :

    5 yaşında bir kızım var her isteği anında olsun istiyor hayır dersen ağlama kırizine giriyor.istediği herşeyi yaptık hata ettik hatamızı nasıl telafi edicez bilemiyoruz yardımınız için şimdiden teşekkürediyorum.

  • şeyma :

    kızım beş yasında fulll ınat ve hıc soz dınlemıyor soyledıklerımızı duymazdan gelıyor sıyırmak uzereyım yardım ıstıyorum lutfen

  • misafir :

    4 yaşında bir oğlum var bir şey isteyince olması gerekiyor yapmadığımız zaman çok ağlıyor ve morarıyor. mecbur yapmak zorunda kalıyoruz. doğrumu yapıyorum acaba?

  • zehra :

    2-5 yaşında oğlum var herşeye ağlıyo dediyim olsun istiyo lutfen banada yardım edin

  • semra :

    benimde iki buçuk yaşında oğlum vr çk inatçı bu ara çk sinirleniyırum bide kızım vr 8 yaşında oda çk inat konuşuyoruz tamam diyor ama karşılık veriyor sesini yükseltiyor ne yaıcam bilmiyorum pisikolojim bozuldu lütfen yardım edin saygılar…

  • isimsiz :

    bence en baştan beri inatçı olmamaları için önlem alınmalı belki suç sizdedir siz onunla oynayın hatta sorun neden inatçısın anlatın anneleri üzerseniz cehenneme gidersiniz felan onlar akıllanmasalar her sizin sözünüzü dinlediklerinde bir kumbaraya para katın eğer dinlemeseler parayı çekin

  • ELİF SUNGUR TÜRK :

    BENİM 22 AYLIK OGLUM VAR.ÇOK İNATÇI İSTEDİĞİ OLMAZSA ÇOK AĞLIYOR. BAZAN İSTEDİĞİNİ YAPIYORUM HEMEN SUSSUN DİYE BAZANDA KONUŞUYORUM NEDEN HAYIR DEDİĞİMİ AMA MÜMKÜN DEĞİL ANLAMIYOR.NASIL DAVRANACAĞIMI ŞAŞIRDIM NNE YAPMALIYIM? :(

  • Anonim :

    benim 8 yaşında bir oglum var inanılmaz inatcı dedıgım dedık ve istrdigini alana yapana kadar asla pes etmıyor çıldırma noktasına geliyorum ne dıycegimi nasıl davranıcagımı bilmiyorum abisinide kıskanıyor herkesin onu sevip onunla ilgilenmesini bekliyor dur durak bilmiyor herşeyde inatlaşıyor kimseden hiç bişeyden korkmuyor cok aşırı cesur bir o kadar bencil bir o kadar yaramaz ama bir o kadarda tatlı :) ) ne yapıcağımı bılmıyorum yardım edın bana oynatmaya az kaldı:((

  • fatma :

    oglum8yaşında şimdiye kadar bi sorun yoktu şimdi çok hırçınlaştı benımle çok inatlaşıyor arkadaşımın kızı öyleydi acaba ondanmı etkilendi

  • mina :

    7 tasında 1. sınıfa başlayan oglum var, nasıl bir inatdır ondaki anlatamam…bazen cıldırmamak elde degil diyorum, kolay degıl evlat yetiştirmek Allah hepimiizn yardımcısı olsun… Ve herşege ragmen Allahıma şükürler olsun diyorum, inş. herşey zamanla düzelecek.

  • meryem :

    merhaba benbim 5 yaşında ve 1 yaşında 2 oğlum var 5 yaşındaki oğlum hiç söz dinlemiyor hep kendi dedğini yapıyor benimle sürekli inatlaşıyo başkasının yanında gayet akıllı görünüyo ama evde ve babaannesigilde bağırıp çağırıyo bide tv karşısından hiç ayrılmak istemiyo sürekli sabahtan akşama kadar çizgi film izliyo başka biyere falan da baktırmıyo beraber dışarı çıkıp gezelim dediğimde çıkmak istemiyo ben babaannemgile gidip orda duracam diyo bizimle hiç gezmeye gitmek istemiyor bu durum kardeşi doğmadan öncede böyleydi nereye giderse gitsin aklı hep tv da beraber oyun oynuyorum hamur kağıt kesme vs. 2 dakika oynuyo 3. dk bırakıyo ne olur bana yardımcı olun iyice kafayı yiyecem bunaldım artık bu çocukla uğraşmaktan ne yapmalıyım nasıl davranmalıyım ne olur yardımcı olun

  • rahime :

    benimde oglum öyle oglum iki buçk yaşında babasıyla çokzıt

  • Anonim :

    merhaba arkadaşlar şimdi bir arkadaş var hep bana hep vuruo ne yapacamı şaşırdım :( artık nabmam gerekio vuruo lütfen yardım larınızı beklerim…

  • akif :

    evet bende bir kız , bir erkek çocuk babasıyım ve öğretmenim.yukarıda yazılan bilgiler doğrudur.Buradan şöyle yapın böyle yapın çocuk düzelir demek yanlış olur çünkü her çocuk farklıdır.sevdiği ,sevmediği,oyun ,tv,yemek vb.onun içindir ki aynı yöntem sorunlarınızı çözmez.benim inatlaşma da en çok kullandığım yöntem,ilgisini sevdiği diğer bir yöne çekmek oluyor.okula başlayan çocuklarınız için şu kitabı okumanızı tavsiye ederim.Her çocuğun öğrenme şekli farklıdır ,çocuklarımızın başarılarını ,yeteneklerini ortaya çıkarmak için bu farklılıklara göre plan yapmamız gerekiyor.Bu konuda sizlere Alp Boydak’ın Öğrenme Stilleri kitabını tavsiye ediyorum.

  • üzgün :

    benimde 12 yaşında oğlum var kendisi çekingen başkalarına karşı kendini ifade edemiyor hep ben müdale etmek zorunda kalıyorum çok inatçı istediği olsun istiyor okulu seviyor ama derslerini zorla yaptırıyoruz sözümü dinlemiyor Alahtan korkuyor ama yinede bildiğini okuyor şımarıyor ne yapacağımı bilemiyorum

  • CANSU :

    BENİMKİ DE BİR AFET İÇİNE ÇEKİRGE KAÇMIŞ GİBİ HEP HAREKET HALİNDE,OTURMAK BLMİYOR, BEN DE SPORA VEREYİM DDİM, KÜÇÜK DİYE ALMADILAR, BAĞLARBAŞI NDA MUZİPO DİYE BİR YERE YOLLADIAR, DENEMYE GİTTİK MA HARİKA BİR YER ,BAYILDIK, ŞİMDİ ORAYA VERDİK, ÇK MEMNUNUZ, BİRAZ DAHA RAHATLADI

  • ugur sarıkaya :

    18 aylık kızım var çok zeki ve sözdinliyor inatcı olmaması için nasıl önlem almalıyım

  • yaren :

    dört yaşında kızım var her istediğini yaptırmak istiyor ne yapmalıyım

Yorum yapmak ister misiniz?!

Lütfen yazı ile ilgili yorumunuzu yazın. Yorumlarınız bizim için önemlidir. Yorum yapmak için isterseniz Facebook veya Twitter hesabınızla giriş yapabilir, yorumunuzu paylaşabilirsiniz...