Anasayfa » Çocuk Bakımı, Çocuk Eğitimi, Çocuk Gelişimi, Çocuk Psikolojisi

Çocuğum Beni Dinlemiyor, Ne Yapmalıyım?

Çocuğunuz sizi dinlemiyorsa, size karşı geliyorsa, ona karşı tutumlarınızı gözden geçirmenizde fayda var... Çocuklar anne-babalarının söylediklerinin aksine, bazen kendi bildiklerini yapmayı severler. Bu onların ruhsal gelişiminin de bir parçasıdır aslında...

Çocuğum sözümü dinlemiyor. Çocuğum beni dinlemiyor, ona nasıl davranmam gerek?

Birçok anne ve babanın ortak sorunudur. Hep aynı şeyden şikâyet ederler. “çocuğum beni dinlemiyor, hep kendi bildiğini yapıyor”. Anne baba her zaman çocuğun kendi istedikleri gibi davranmalarını ister. Ama çocuk her zaman aksini yapar ve anne ve babasının sözünü dinlemez.


Ebeveynler için çocuğun bedensel olarak gelişmesi, büyümesi nasıl önemliyse, ruhsal olarak da gelişmesi çok önemlidir. Bu yüzden bazen anne ve baba çocuğa nasıl bir tutumla yaklaşacaklarını bilemezler ve kararsızlık yaşarlar. Ancak çocuğun söz dinlememesinde anne ve babanın da önemli rolü vardır. Her zaman çocuk anne ve babayı kendine örnek alır ve onlar gibi olmak ister. Bu yüzden ebeveynlerin davranışları burada çok önemlidir.

Çocuğum beni dinlemiyor, ne yapmalıyım?

İlk olarak kendinizin yaptığı bir şeyi çocuğa yapma demeyin. Çocuk onu mutlaka yapacaktır. Örneğin siz sigara içiyorsanız, çocuk sizi örnek alacaktır. Yani sizin uyarılarınızı asla dinlemeyecektir. Çocuğa iyi şeyler kazandırmak istiyorsak önce kendimizin iyi bir şey yapması gerekir. Çocuğun söz dinlememesi içinde bulunduğu ortam ve anne babanın tutumuyla ilgilidir. Çocuğun çevresinde olan kişilerin hareketleri onu etkileyebilir. Bir zaman sonra çocukta o kişi gibi davranmaya başlar. Bundan da önemlisi eğer anne ve baba çocuğu çok serbest ve rahat bir şekilde büyütmüşse çocuk asla anne ve babayı dinlemeyecektir. Çünkü çocuğun onlara karşı bir korkusu yoktur, kendince istediğini yapmakta özgürdür. Ya da bunun tam tersi çocuk çok disiplinli ve hep katı kuralları olan bir ortamda ise gene söz dinlemez. Anne babanın tutumsuz ve kararsız davranışları çocuğa fırsat verir. Mutlaka ebeveynler belli bir tavır koymalıdır. Aynı çizgide devam etmeli otoriter olmalıdır. Kararsızlık çocuğun bocalamasına neden olur. Kendi kişiliğini bulamaz ve güveni de git gide azalır. Çocuk hep çevresinde ki kişilerin ilgisini ister. Yeni bir kardeşin olması ona olan ilgiyi azaltacağı için, tepkisini söz dinlemeyerek gösterir. Anne ve baba çocuğa isteğini, dikkatini çekecek bir şekilde anlatmalıdır. Çocuğu tehdit ederek, bağırarak ve çocuğu zorlayarak asla sözünü dinletemez. Bunun yerine çocuğu ödüllendirerek bir şeyleri yaptırmak daha doğru olur. Böyle bir durumda çocuğa söz dinletmek için anne ve babanın yapacağı bazı şeyler faydalı olabilir.

Her zaman bir düzen içinde olmak, sınır koymak doğru olur. Çocuğa bazı kuralları öğretmek (tuvalet, yemek, giyinme vb. temel konular) gerekir.

Çocuğu ödüllendirmek onu motive eder ve mutlu olmasını sağlar. Böylelikle sizin isteklerinizi zoraki değil, kendi isteyerek yapacaktır.

Kuralları zamanında belirlemek ve uygulamak gerekir. Aniden ve sonradan söylenen kurallara çocuk uymaz ve aksini yapmak ister. Kurallarda tutarlı olmak, taviz vermemek gerekir. Daha da önemlisi kurallar açık, net olmalıdır.

Çocukla konuşarak sorunları beraber çözmekte fayda vardır. İyi bir iletişim kurulduğunda her zaman çocuk sizi dinlemeye istekli olacaktır. Aksi halde siz onu uyardığınızda size karşı çocukta bir öfke oluşur.

Çocuğa karşı hep sabırlı ve hoşgörülü bir şekilde yaklaşılmalıdır. Bunun tersi çocukta öfke, sinir ve güvensizlikten dolayı korku yaratır.

Çocuğunuzu önemsediğinizi ona hissettirin. Her konuda ona danışıp, fikrini alın. Çocukla iletişime geçerek sözünüzü dinletmeye çalışın



next prev
etiketler:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
,çocuğum beni dinlemiyor (772),söz dinlemeyen çocuğa nasıl davranılmalı (86),çocuğum sözümü dinlemiyor (72),cocugum söz dinlemiyor (69),oglum beni dinlemiyor (44)
2 Mart 2010 12.911 okunma 14 yorum yapılmış

14 yorum yapılmış »

  • seda :

    2 erkek cocugum var.biri 34aylik digeri 13aylik.ilk oglum hep aktif neseli guler yuzlu cok zeki diger oglum ise tam tersi huysuz soz dinlemez hep aglayan iletisim kurmayan hic gulmeyen br cocuk.ne yapmaliyim yorumlarinizi bekliyorum

  • eftelya :

    benim çocuğum hiç dinlemyr

  • nedime kaplan :

    soylediklerinizi çok benimsdim yazınızı çok beyendim önerilerizi bekliyorum

    aslında çok akıllı ama 10aylık kardeşivar ve onu çok kıskanyo herseferinde onu hırpalyo hiç yanımdan ayrılmiyo
    tek başına oyun oynamyo
    hep kardeşiyle ilgilendiğimizisoyliyo bu konuda yardım almak istiyorum süreklibebek gibi davranışları var

  • yagmur :

    Anne olmak cok sabir istiyor bilgileriniz cok guzel ama bazen yasadiginiz ortam ve bazi seyler el vermiyor bunlarin hepsini uygulamaya ne yazikki ama su dogru goruyorum ne zaman oglumun yasina inebiliyorsam cokguzel ve ne zamanki moralim bozuk onunla cocuk olamiyorum ogun kotu geciyor.

  • seval :

    evet cok güzel söylüyorsunuz ama benimde 3yasinda bir oglum var babasiyla beni kiskaniyor hic sözümü dinlemiyor neyapmam gerekiyor anlamiyorum bir ortmama girdigimiz an cok degisiyor icine kapaniyor ve hic konusmuyor sözümüde hic dinlemiyor neyapcam biemiyorum lütfen yardimci olurmusun bir pisikologa götürmem gerekirmi??
    ?

  • gül :

    meraba benimde biri üç buçuk diyeri iki buçuk yaşında iki oğlum var ikiside çok zeki ama büyük oğlum çok israrcı ve hayırdan anlamıyo konuşup anlatmaya çalışıyorum tamam annecim diyo daha sonra yine aynı şeyleri yapıyo onları iyibişekilde yetiştirmek istiyorum ama nasılbilmiyorum fikirlerinize ihtiyam var

  • aslı :

    benim biri beş diğeri birbucuk yaşında iki tane oglum var büyük oglum cok inancı beni hic takmıyor özür dieyimtekrar aynı seyi yapıyor ne yapmalıyım

  • AYŞE DEMİR :

    KIZIM HİÇ SÖZ DİNLEMİYOR 21 AYLIK YAPMADEDİKCE İNADINA YIPIYOR ÇOK SİNİRLİ YARDIMCI OLURSANIZ SEVİNİRİM

  • selma :

    Benim biri 5 yasinda biride 10 aylik olan 2 oglum var.buyuk oglum. Hic laf dinlemiyor yapma dedikce inadina yapiyor. Zeki bir cocuk ama yerinde durmuyor ne yapacagimi sasirdim

  • hyasan can :

    çocugum eşek kadar oldu.hiç laf-söz dinlemiyor.

    7.sınıfa gidiyor,hala yüzünü bile yıkamıyor.

    Ders dedikce kacıyor,bilgisayarda oyun,cep telefonunda oyun başka bir şey düşünmüyor.Beni ve annesini çok üzüyor.

    Adı:Turan ama adına hiç cekmemiş

  • şeyda :

    yazıyi çok begendim tum uzmanların ortak görüşü çocukları anlayabilecek kadar onlar gibi düşünmek bunu başarabilirsek hiç bir sorun kalmayacak tüm anne ve babalara başarılar

  • havva :

    benim kızım okulda hiç uyum sağlamıyo evde öyle değil ama okulda hiç ders dinlemiyo konuşmuyo öğretmene cevap bile vermiyo ne yapmam gerekiyo

  • t atilla :

    Benim bir oglum var okulda õrepmeni dinliyor evde beni dinlemiyor küfür sõyliyor ne yapacami bilmiyorum
    Bana bise sõyliyor 100 sever tekrar ediyor beni bikdiriyor sonra arada geliyor bana diyor gel barisak diyor
    bidar yapmicam sõyliyor ama gine ayni siye yapiyor hastaneye yatirdik geri kalmis dediler yani simgi 10 yasinda doktorlara göre 6 yasinda basamanda buyuk bir insan gibi konusuyor selamlar almanya

  • eray :

    benım 5.5 yaşında oglum var yapma dedıgım şeyı yapıyor çok inat 11 aykık kızım var ama onu çok sevıyor zarar vermıyo bazen kıskanıyo vuruyorum ama sonrada üzülüyorum ana okuluna gdyo pisikolok testegıde görüyo okul içinde inatlık devam edıyo ne yapmam gerek,,,

Yorum yapmak ister misiniz?!

Lütfen yazı ile ilgili yorumunuzu yazın. Yorumlarınız bizim için önemlidir. Yorum yapmak için isterseniz Facebook veya Twitter hesabınızla giriş yapabilir, yorumunuzu paylaşabilirsiniz...